may
31

Posicionament estratègic, marketing i publicitat a Internet

El passat divendres dia 9 de maig ens va visitar Josep Lluís de Gabriel, ex-alumne de l’escola i actual director de l’empresa Bitlonia. Aquesta empresa es dedica a la publicitat i el marketing a través d’Internet. La xerrada es va centrar en la evolució de la publicitat mitjançant Internet. Josep Lluís va dividir la xerrada en tres parts: una primera part dedicada al Marketing 2.0, una segona part dedicada a la publicitat a Internet i una darrera part dedicada als cercadors i al posicionament web.


El marketing 2.0

El marketing 2.0 és basa en la interactivitat amb l’usuari. Aquest tipus de marketing de caràcter interactiu està basat en l’usuari. Al igual que la web 2.0, en el marketing 2.0 l’usuari és qui té el poder.

Les enquestes, els fòrums, algunes pàgines webs comercials o no comercials fan ús del marketing 2.0. Aquest tipus de fonts d’informació utilitzen el marketing 2.0 de tal manera que l’usuari pot interactuar amb el contingut. Per exemple, en el fòrums, a sota d’un missatge ens podem trobar anunciants, o bé, en una pàgina web com ara la de Capgròs, trobem banners publicitaris arreu de la plana.

La organització d’aquests continguts es basa en tres estils: el card sorting, el focus group i l’eye tracking.

· L’eye tracking consisteix en que l’anunci es col•loca mitjançant uns criteris de visualització. Aquest criteri està basat en la forma en que llegim (comencem a dalt a l’esquerra), d’aquesta manera, els anunciants que vulguin tenir el seu producte en aquestes zones, es veuran beneficiats, però hauran de pagar més.

· El card storing consisteix en que l’usuari observa i agrupa un nombre determinat de targetes etiquetades amb diferents categories temàtiques del lloc web.

· El focus group consisteix en un grup de persones que investiguen les reaccions de l’usuari envers un producte o idea. El grup intercanvia opinions per tal d’arribar a solucions.

Com a diferència amb el marketing tradicional, el marketing 2.0 permet a l’usuari allò que ell vol comprar, mentre que el tradicional, no dóna opció a l’usuari per a triar. El marketing 2.0 utilitza un sistema basat en l’usuari que el beneficia a ell i que a l’hora s’obtenen uns beneficis per a la empresa. Aquesta és la principal evolució cap a un marketing més interactiu, on l’usuari decideix per ell mateix, sense cap tipus de pressió, comprar allò que ell vol.


Publicitat a internet

La segona part de la xerrada es va centrar en la publicitat a Internet. En Josep Lluís ens va explicar que l’usuari emigra dels mitjans de comunicació convencionals com la ràdio, la televisió, els diaris, etc, per a passar-se a la interactivitat que ofereix Internet. Així doncs, aquest desplaçament que fa l’usuari, també el fan els principals anunciants, aconseguint així que els seus anuncis tinguin un lloc a Internet. Aquest fet m’ha recordat quan en una de les sessions teòriques, varem veure el web de Citroën, on aquesta empresa va publicar dos anuncis i va deixar un cert temps per a que l’usuari votés l’anunci que més li agradés per a que finalment surti per televisió. Aquesta és una forma on l’empresa interactua amb l’usuari per mitjà de Internet. Això, amb la ràdio o la televisió no hagués pogut ser possible. Com a dada curiosa, l’anunci guanyador va ser el que portava l’eslògan: Carácter alemán, espititu francés.


Els cercadors

La darrera part de la xerrada es va centrar en el funcionament dels cercadors. En Josep Lluís ens va explicar el seu funcionament, ens va comentar que aquesta era la base per aconseguir un bon posicionament a l’hora de que l’usuari pugui trobar l’anunciant sense problemes i en un espai de temps reduït.

L’usuari quan empren una cerca, el primer que fa es anar directe a un cercador o directori. Normalment, l’usuari escull el cercador per a realitzar la seva cerca.

El cercador és un motor de cerca que consiteix en una base de dades de pàgines web indexades automàticament mitjançant un “robot” que les escull. Permet a l’usuari fer consultes a partir de paraules que apareguin en els documents indexats mitjançant un llenguatge específic. Com a motor de cerca més importat en l’actualitat, ens trobem amb Google, seguit de Yahoo, entre d’altres com per exemple Altavista o AllTheWeb. D’aquesta manera, les empreses necessiten tenir un bon posicionament als cercadors per a que l’usuari pugi trobar el producte fàcilment. A més a més, cada empresa utilitza vàries estratègies de posicionament, per tal de veure’s afavorida en la tria de la cerca. Encara que surten inconvenients que poden afectar al posicionament. El principal inconvenient per als cercadors són els enllaços java i les pàgines web fetes amb flash.

Existeixen dos tipus de posicionament als cercadors, el natural SEO i el patrocinat SEM.

El posicionament SEO és de caràcter gratuït, encara que aporta resultats a llarg termini. Són aquells resultats que apareixen a sota a través d’una cerca. Un bon posicionament natural necessita de dos factors importants: Els factors interns i els factors externs.

Els factors interns regulen la interfície gràfica d’usuari, els elements de visibilitat que ajuden a un bon posicionament, és a dir, la senzillesa. El robot interpretarà millor un lloc web amb bons textos simples però d’un contingut notable.

Els factors externs regulen la popularitat, mitjançant els enllaços externs a altres webs s’aconsegueix més força.

El posicionament SEM, a diferència del posicionament SEO, és de pagament. L’empesa paga per cada click que l’usuari fa al seu enllaç. Les empreses paguen a raó d’un euro per cada vegada que una persona fa un click al seu enllaç. Aquest posicionament segueix unes normes per tal de que l’empresa patrocinada el pugui aconsegueixi, normalment es realitza una subhasta on es priva la qualitat dels enllaços.

0 comentarios: